כלי מנהל האתרים של גוגל
כלי מנהל האתרים של גוגל
אחד הכלים העוצמתיים לקידום אתרים הוא פרי ידה של לא אחרת מגוגל עצמה ומכונה בשם הפשוט "כלי מנהל האתרים" או בשמו העדכני "קונסולת החיפוש" (Search Console). המטרה שלשמה מנוע החיפוש הענק הקים את הכלי, היא כדי לתת אפשרות לבעלי האתרים לראות בצורה ברורה כיצד הזחלנים של מנוע החיפוש רואים את האתר, האם יש מילות מפתח שבהן האתר נמצא בעמוד הראשון או במיקומים נוספים, כמה חיפושים בוצעו על ביטויים אלה ובכמה מהפעמים הגולשים בחרו להקליק דווקא על הקישור של האתר שלכם?
כלי זה מעניק לכם את כל התובנות על הקידום האורגני, דומה מאד שאפשר לקבל מהממשק המקביל של גוגל Ads המיועד למודעות בתשלום.
איך אתם יכולים להשתמש בכלי זה?
כדי למנוע מבעלי אתרים אחרים לקבל את כל הנתונים על האתר שלכם, גוגל מעוניינת לוודא כי אתם אכן בעלי האתר או האנשים המורשים לראות את הנתונים הסטטיסטיים הרלוונטיים. בדומה לחיבור מערכות סטטיסטיקה אחרות של גוגל, ניתן להשתמש בכלי מנהל האתרים באמצעות אחת הטכניקות המאשרות כניסה.
הטכניקה הראשונה היא באמצעות חשבון קיים שככל הנראה יש לכם. למרבה המזל בשנים האחרונות גוגל מנסה לאחד שירותים ולכן הדרך המהירה להיכנס לקונסולת החיפוש, היא באמצעות חשבון "גוגל אנליטיקס". חשבון זה נבנה פעמים רבות על ידי מנהל האתר שלכם ולכם אין הרשאות עריכה אלא רק צפייה בנתונים. לכן כל שעליכם לעשות, הוא ליצור קשר עם בעל הרשאות העריכה ולבקש שיוודא כי שם המשתמש שלכם אכן בעל הרשאות אלה. לאחר מכן תתבקשו להשתמש בקוד המעקב הנמצא בחשבון.
נוסף לדרכים אלה ניתן להשתמש גם בקובץ HTML קצר שאתם מעלים לשרת (בדיוק מתחת לדומיין), שתילה של קוד באתר (שממש לא מומלץ לעשות) או שינוי של רשומת ה DNS אם יש לכם גישה לדומיין ולא לאתר עצמו.
מה תראו אחרי שהתחברתם?
חשוב לדעת כי לא רואים את הסטטיסטיקות המרתקות של האתר שלכם באופן מיידי. יתכן וידרשו מספר ימים עד שהנתונים יאספו. אבל, כמובן, הציפייה משתלמת. כאשר תכנסו לממשק, הוא יראה מעט דומה לממשק של גוגל אנליטיקס. עם תפריט קצר בצד ימין המציג את הנתונים שאתם יכולים לקבל על האתר שלכם.
כיום, הממשק כולל את הנתונים הבאים:
- סקירה כללית של האתר: בסקירה זו אתם יכולים לראות גרף של כניסות מתוך חיפושים שונים, כאשר ברירת המחדל היא שינויים במהלך כשבועיים. מתחת לגרף זה יופיע גרף נוסף הממחיש בצורה צבעונית, כמה דפים תקינים יש באתר וכמה דפים עם שגיאות נמצאו. בחלק התחתון של דף הסקירה הכללית תוכלו לראות המלצות לשיפור. בין ההמלצות הנפוצות תוכלו לגלות מניעה של דפים משוכפלים, שיפור מהירות האתר (כרגע המאפיין הזה מוגדר כניסיוני על ידי גוגל) ונוחות השימוש בטלפון נייד.
- מפות אתר: אם יצרתם קובץ מפת אתר, בחלק זה תוכלו לראות את ההיררכיה של הדפים שגוגל סרק. אם דפים מסוימים אינם מופיעים בו יופיע חיווי בחלק זה. אם יש יותר ממפת אתר אחת, ניתן לראות את ההיררכיה של כל אחת בנפרד (לדוגמה, באתרים הכוללים מספר שפות).
- דפים שהוסרו מתוצאות החיפוש: לקוח ביקש מכם להסיר דף מתוצאות החיפוש בגוגל, אך להשאירו באתר? גוגל יציג לפניכם את הדפים שאינם מופיעים לבקשתכם בתוצאות החיפוש. אם תרצו, תוכלו לשנות את ההגדרות של דפים אלה ולהחזירם בכל שלב לדף התוצאות.
- מהירות: חלק שעדיין נמצא בגרסת בטא. גוגל בוחן את מהירות הטעינה המלאה של כל דף באתר ואם הטעינה אורכת יותר משלוש שניות, החברה תמליץ לבצע אופטימיזציות שנועדו לשפר את מהירות האתר. לפעמים תגלו כי מדובר בקוד לא יעיל, תמונות שאינן מוקטנות או סיבות אחרות. מהירות האתר היא חלק בלתי נפרד מחוויית משתמש טובה, המעלה את הדירוג של האתר במנועי החיפוש.
- היבט חשוב נוסף קשור להתאמה של האתר לגלישה בטלפונים ובמכשירים ניידים אחרים. אתרים רספונסיביים המתאימים את גודלם למסך, יזכו לדירוג גבוה בחלק זה. אם ישנם דפים שיש בהם טעויות ב-HTML המונעות גלישה חלקה מהנייד, תוכלו לגלות מהם הדפים ולמצוא את השגיאות על מנת לתקנן.
שגיאות נפוצות במבנה הדף
תוכלו להשתמש ביתרונות כלי מנהל האתרים של גוגל על מנת לזהות גם תיקונים קלים אותם אפשר לבצע מבלי לגעת בקוד עצמו, אם אתם עובדים על פלטפורמות כמו וורדפרס, ג'ומלה ומערכות ניהול תוכן נוספות. בין התיקונים הנפוצים תוכלו למצוא הוספה של טייטלים לעמוד האתר, תיאורי מטה מדויקים וקצרים או ארוכים יותר, תוכן משוכפל ותכונות אחרות.
מי מקשר אליכם?
יתרון נוסף שיש לממשק עבור מקדמי האתרים הוא בחינה של הקישורים הנכנסים לאתרים שלכם. קישורים אלה הם בדרך כלל תוצאות עבודה מאומצת של חברת הקידום שלכם או של פעולות קידום שבצעתם בעצמכם. אתם יכולים לגלות אם קישורים חשובים לא מופיעים יותר ולפנות לאתר ממנו הוצאתם את הקישור או לזהות קישורי "זבל", מאתרים שאינם סמכותיים ועשויים לפגוע בכם.
לסיכום, סקרנו בקצרה את המאפיינים החשובים ביותר של כלי מנהל האתרים. לעתים גוגל מוציאה עדכונים קלים לממשק, המאפשרים לקבל תובנות נוספות. אם עדיין לא השתמשתם בכלי זה מומלץ להתחיל.